Древното учение Аюрведа, както и Йога, са неизменна част от индийската ведическа традиция. Ведите са главните писмени основи на индуизма, като се счита, че са създадени около 1500 г. пр.н.е. Според тях, философията на Аюрведа е да изцелява ума и тялото ни, а Йога се стреми да разгърне висшите способности, скрити дълбоко в нас.
Развитието на двете учения се е извършвало паралелно през годините, като редовно са били прилагани заедно, тъй като споделят много подобни принципи. И няма как да бъде иначе – отличното здраве, постигнато благодарение на едната наука, е задължително за постигането на напредналите и висши практики на другото.
Създателят на един от видовете йога – Айенгар, казва, че лекарствата не лекуват. Те просто активират и ускоряват естествените и природни функции на тялото да подхранва, да изчиства организма и т.н. Казано накратко – лекува природата, а не лекарството. При Йога не се ползват медикаменти, за да се ускоряват оздравителните процеси. Чрез практикуването й, човек трябва да се довери на собствената природа и, ползвайки нея, да направи така, че организмът да работи максимално бързо и ефективно. Този процес може и да е по-бавен, но за сметка на това ефектът му е сигурен.
Кое е общото между Йога и Аюрведа?
В същността си Йога не е типична терапевтична наука. Тя е по-скоро учение за освобожаването на душата чрез интеграцията на съзнание, ум и тяло. Ползите от нейните, нека ги наречем „странични ефекти”, е голяма. За по-добро разбиране, ще дадем пример от съвсем друга сфера на живота. Замислете се как един завод се построява за производството на точно определен продукт, но обикновено там се правят и странични продукти, имащи продажна стойност. Нерядко обаче се случва впоследствие да се наблегне повече именно на страничните, защото са по-„вървежни”. Примерът е малко груб, когато говорим за Йога, но при нея принципът е същият – основната цел е осъзнаване на душата, но покрай това получаваме и прекрасни „странични” резултати като здраве, мир, щастие и покой.
Именно заради тях на Йога може до някаква степен да се гледа и като на медицинска наука. За приложението на методите й в един лечебен процес, трябва да има медицинска система, която да следва съответната философия и принципи. Западната медицина например може и да приема успешно физическия аспект на древното учение, но при нея липсва ведическото разбиране на човешкия живот, единството между човек и вселена и подобни идеи. По тази причина не се използват пълноценно всички Йога методи за успешно третиране на тяло, ум и душа.
Необходимо е не просто да се прилагат асаните като вид лечебна физкултура, а да се приемат и приложат правилно възможностите за вътрешно изцеряване на болестите и да се ползват диети, билки и други характерни полезни средства. Нужна е медицинска система, която не просто да ни оправи физически, но и да ни лекува на умствено, психично и емоционално ниво. Такава система има и за нея загатнахме още в началото – Аюрведа.
Свързващото между двете науки е жизнената енергия, наречена прана. Йога е разумът на прана, която е търсеща по висшите еволюционни трансформации. Аюрведа пък е нейната лекуваща сила, която се стреми да обедини системите за живеене, които са вече разработени. Заедно, те образуват една обща система за самоусъвършенстване, самоконтролиране и самовъзстановяване. Като се замислим, именно възстановяването на целостта на душата, ума и тялото е това, което всички търсим – и индивидуално, и колективно.
Защо правилното дишане е толкова важно?
В Йога съществуват осем степени, като едната от тях се нарична Пранаяма – контролът (или управлението) на дишането. Вече споменахме за праната, която е комическата божествена енергия, поддържаща нашето тяло. Тя свързва съзнанието, ума и физическото тяло, като пренася нашите мисли, емоции, чувства и усещания.
Според Аюрведа, всичко се свързва с дишането. То се определя като физическа част на мисленето, а самото мислене – като психическа част на дишането. Всички мисли и чувства, които се предизвикват, влияят на нашия дихателен ритъм. На същия принцип, различните типове дишане променят ритъма на мисловния процес и съответно чувствата, които той предизвиква. Пранаяма влияе на органите в тялото чрез масажиращия ефект при вдишване и издишване. Важно е да се прилага при лекуване на депресия, психични болести и разнообразни зависимости.
Доказано е през годините, че е очевидно по-ефикасна за въздигане и ободряване на духа ни от всякакви стимуланти. Пример за дихателна техника от изключителна важност е т.нар. „алтенативно дишане”. То се ползва и от Аюрведа при третирането на много заболявания заради силното въздействие при хармонизирането на нашите мозъчни полукълба.
Алтернативното дишане намалява насъбраното нервно напрежение, успокоява ума ни и създава усещането за хармония и покой. Особено ефективно е при лекуването на болести на дихателната, нервната и кръвоносната система, както и при отслабена имунна система, хронична умора и възстановяване след болести. Счита се, че то е най-значителното отделно действие, с практикуването на което може да подобрим здравето си.
Какво е Аюрведа-Йога масаж?
Това е оздравителна и дълбоко хармонизираща процедура. Тя съчетава познанията от аювердическите масажи с типичните йогически техники за огъване и разтягане на тялото. При третирането с този метод енергията се раздвижва и се подобрява състоянието и функционирането на ставите и мускулите в тялото ни. Също така в организма се отключват редица саморегулиращи процеси. При този масаж обикновено човек е в легнало положение на земята, като в началото е по корем. Масажът, при който се използват сусамово масло или зехтин, се прави бавно, като така се загрява тялото и се настройва за предстоящите разтягания.
Възможностите на всеки човек за разтягане са различни, като това се преценява от масажиста. Важно е обаче да се отбележи, че натоварванията се извършват много внимателно, като не се правят някакви свръхусилия. Тук не става въпрос за усукване, изпукване и подобни, а например за това, че терапевтът може с ходилата си да влияе положително на краката (задната им част) и гърба на пациента.
Специфичният Аюрведа-Йога масаж главно помага тялото да стане по-гъвкаво, а тъканите – по-меки и отпуснати, като така ставите биха могли да се раздвижват в по-голяма степен. Масажът дава възможност и вече да можем да вдишваме по-дълбоко, защото мускулите, намиращи се на гръдния ни кош, придобиват по-голяма гъвкавост. Дишането става чрез мускулите, така че колкото по-отпуснати са, толкова повече гръдният кош може да се разшири. По време на тази терапия човек може да релаксира изключително дълбоко и вече да приема повече кислород. Казано с други думи, да приема повече живот.
Каква е връзката с божественото?
„Йога” на санскрит значи свързване с Бога, с Върховния. Как можем наистина да се свържем с него? На първо място, трябва най-вече сами да поискаме това, като осъзнаваме важността на въпросния акт. Самият Бог е създал много начини, чрез които той да се осъществи. Те са разнообразни и водят до различни резултати и нива на свързване с Върховния.
Например, да разгледаме човешкото тяло. То е една изключително сложна система, обединяваща комбинациите между основните пет елемента – етер (пространство), земя, огън, вода и въздух. Ето тук още една връзка между Аюрведа и Йога – тези елементи са в основата на първото учение. Те се наричат „ груби материални”, а тялото ни също така се състои от три фини материални – умът, интелигентността и лъжливото его, както и от два напълно духовни – душата (атма) и Свръхдушата (Бог, Паратма).
Грубите елементи се смесват с фините единствено по механичен начин, а комбинацията може да се определи като смесица от масло и вода. Примерът е такъв, защото при определени обстоятелства може да се считат за единна система, но те винаги се разделят по естествен начин, защото са напълно противоположни (разнородни) като качества. Това ще рече, че системите на Йога трябва да са предназначени за различни части на тялото ни по различен начин, като водят до реализацията на Бога.
Разгледаме ли например Васту шитра, ние ще открием, че е насочена към организирането на външния свят, за да може той да осъществи равновесие с Върховния. Това е т.нар. йога на заобикалящата среда или външния космос. Успеем ли да организираме външния свят по съвършения начин, ние същевременно успяваме да поставим тялото в съвършената среда за духовно развитие. Ако по същия начин разгледаме Аюрведа, ще видим, че става въпрос за (грубо казано) йога на храненето, определяно от различните видове организми. Тоест, тя е йогата на вътрешния ни космос. Чрез нея получаваме възможност за усъвършенстване на приемането на нещата, които се грижат за поддържането на тялото ни здраво.
За йога-асана пък ще открием, че е предназначена да усъвършенства тялото с помощта на физически упражнения. Пранаяма, за която вече споменахме по-рано, усъвършенства нашето дишане, както и движението на петте типа въздих и енергиите в тялото.
Мантра-йога отговаря за ума и материалните елементи, които са по-фини. Изяло духовна е Атма-йога, която се грижи за нашата индивидуална душа (атма) и нейното свързване с Параматма (Свръхдушата). Двете обитават сърцето на всяко едно живо същество.
Осъзнаем ли принципите на тази ведическа наука, целяща в основата си свързваването с Върховния, ще разберем колко съвършена е тя. Така че ако човек практикува правилно методите за свързването на атма и Паратма, то животът му в крайна сметка ще е успешен. А под успешен се разбира, когато настъпи смъртта, да прекратим самсара – постоянното повтаряне на раждането и смъртта в материалния свят. Сторим ли това, можем да се завърнем в духовния свят (обратно при Бога) – мястото, където всъщност истински принадлежим.
0 коментара