Всяка година, два дни преди фестивала на светлините Дивали, в Индия отбелязват рождения ден на бог Dhanvantari. Рожденният му ден се отбелязва не само от практикуващите Аюрведа лекари, но и се чества като Национален празник на Аюрведа.
Кой е Данвантари?
Според индийската митология, Данвантари се почита като бог на медицината Аюрведа.
Dhanvantari помага на болните, слабите и страдащите. Смята се, че благодарение на него на Земята са дошли безценните познания на Аюрведа медицината. На него се преписват първите хирургически операции, лечението с билки, поддържането на здравето с балансирано хранене, лечението на умствени и душевни заболявания. Той е пазителят на Вселената, бог на традиционната Аюрведа медицина и покровител на лекарите, практикуващи Аюрведа.
Вярващите почитат ревностно бог Данвантари и го молят за изцеление и спасение от всички злини, а лекарите се молят да им даде сили да поставят правилна диагноза и да излекуват болните, които са им се доверили.
Вярата в бога на медицината Аюрведа е толкова силна, че влизайки в храма или молейки се пред неговата статуя си вярващите повтарят: „Който помни името на Данвантари, ще е свободен от всички болести” и редят мантри, които звучат горе – долу така:
„Ние се молим на бога, известен като Dhanvantari, който държи каната с нектара на безсмъртието. Бог Dhavantari премахва всички страхове и болести, защото е милостив и е пазител на трите свята, както и бог Вишну, който има милостта и силата да лекува душата. Ние ви почитаме.”
Легенда за небесния лечител Dhanvantari?
Според древните митологични истории, наречени Пураните, Данвантари се е родил от водите на Млечния океан.
Легендата разказва, че в началото на сътворението на света боговете били светли, мъдри и безсмъртни, а демоните им се подчинявали и не създавали проблеми. Заради надменността на бог Индра обаче всичко се променило…
Веднъж Индра се разхождал седнал удобно върху своя слон и минал покрай дома на отшелника Дурваса Муни, който му подарил венец от цветя.
Вместо бог Индра да го приеме с благодарност, той го взел и го поставил на хобота на слона си. Силните аромати от цветята подразнили слона и той хвърлил венеца на земята и го стъпкал.
Отшелникът се обидил много от необмислената постъпка на Индра и в яда си проклел всички богове да изгубят безсмъртието си.
Загубата на силата на боговете била използвана от демоните, които успели да вземат в свои ръце управлението на Вселената.
Натъжени от загубата, боговете (девите) се събрали и решили да предложат на демоните (асурите) временно да обединят силите си, за да разбият Великия океан от мляко и да си поделят всички съкровища, които излязат от него. Тъй като във Великия океан от мляко се намирал и еликсира на безсмъртието Амрита, който дарявал вечна младост, демоните се съгласили да се съюзят с боговете.
За разбиването на млечния океан била използвана планината Мандара, която била използвана като пръчка, а змията Васику била използвана като въже.
По време на разбиването на Млечния океан първоначално от водите му се появила халахала (смъртоносна отрова), която единствено бог Шива можел да погълне, без да се отрови. Шива разбира се погълнал всичката отрова, но тя заседнала в гърлото му и вратът му станал син. От тогава го наричат и „този със синия врат” (Нилаканта).
След като отровата била обезвредена, от дълбините на океана започнали да излизат един след друг много велики предмети и същества като кравата, която изпълнява желания Камадену, Лакими – богинята на щастието и богатството, нимфите на Зората, Варуни – бог на виното, Белия слон Аиравата, белия божествен кон Учаиширавас, Каустубамани – най-огромния и рядък диамант и най-накрая се появил богът на медицината Аюрведа Данвантари.
Той бил много млад, изключително красив, с грациозна походка и лицето му било озарено от светлина. Бил облечен в златоткана роба, на ушите му блестели перлени обеци, и в ръцете си държал лечебни билки, пиявици, раковина и гърне с божествения нектар Амрита калаша.
Символика
Според тълкувателите на легендата разбиването на Великия млечен океан символизира усилията, които човек полага, за да постигне себереализация. За това се изискват да се постигне осъзнатост, да се контролират желанията, да се вгледаш вътре в себе си, да се придържаш към въздържание и дори към аскетизъм.
Предметите, които държи богът на медицината Аюрведа Dhanvantari символизират победата над болестите, изсмукването на отрицателната енергия, победата над злото и безкрайността на познанието.
След като Данвантари изнесъл нектара на безсмъртието, асурите (демоните) започнали спор кой да пие от него пръв. Докато те спорили, бог Вишну се превъплътил на красива девойка и с хитрост успял да им вземе нектара. Така девите (боговете) си върнали силата и победили асурите.
В гърнето останало малко от еликсира и за да предпазят свещената напитка, боговете я скрили на тайно място, което се пазело от отровни змии, а около нектара горял вечен огън.
Птицата Гаруда обаче успяла да преодолее всички препятствия и да открадне еликсира. По пътя си на обратно, докато летяла на четири места в Индия от човката ѝ паднали няколко капки от безценния нектар – Уджаин Праяг – Аллахабад, Нашик Хардивар и Нашик.
Днес на тези четири места на всеки 12 години се провежда фестивал Kumbh Mela, по време на който вярващите се къпят във водите на реките, за които се вярва, че са образувани от свещените капки, паднали от човката на крадливата Гаруда.
Всеки, който търси изцеление или опрощение на греховете вярва, че ако се изкъпе в реките по време на фестивала, богът на медицината Аюрведа ще му помогне да върне здравето си и да постигне душевен мир.
Индусите вярват и че винаги, когато е нужно БОЖЕСТВЕНОТО се превъплъщава в бог Данвантари, който се връща на Земята, за да възстанови традицията на Аюрведа и да облекчи страданията на хората.
Прераждане на Данвантари на Земята
Прераждането на бога на медицината Аюрведа Dhanvantari е било предопределено много преди раждането му в нашия свят. Според легендите, бог Индра видял страданието на хората и помолил Данвантари да слезе на Земята, за да предаде Аюрведа знанията си на хората, така че те да не се отклоняват от истинската си същност и кармичните закони и да могат да се справят с болестите.
Небесният лечител се съгласил и се родил в свещения град Бенарес, в семейството с кралско потекло, наречено Дивода.
Още в най-ранна детска възраст Данвантари водел скромен живот. По-късно се отделил напълно от светското и водил тежък, дисциплиниран и аскетичен живот, който нарушавал само за да учи мъдреците на знанието, което е формирало Аюрведа.
Учението на Данвантари е записано от учениците му Му Sushruta, Pauskalavatoy, Aurabhoy в Агни Пурана 279 – 289.
Основата на Аюрведа
Данвантари разделил медицината на осем направления, защото смятал, че така хората по-лесно ще могат да разберат как да се лекуват и побеждават болестите. Неговите последователи, които се наричали dhanvantarii допълвали „науката за живота”, като предлагали свои постулати и канони.
Един от най-добрите ученици и верни последователи на Данвантари написал трактат „Suśruta Saṃhitā”, който днес се смята за един от най-важните трактати в Аюрведа. В него Суршрута описва над 1000 болести (включително контузии, душевни болести и болести, свързани със старостта), близо 70 минерални, 57 животински и 700 растителни препарата за лечение на различни заболявания.
Подробно са описани начините за извличане на лечебните свойства на минералите и растенията и начините, по които трябва да се прилагат. Трактатът се смята и за учебник по анатомия и хирургия, тъй като в него за опасни над 300 вида операции и над 120 хирургични инструмента.
Като методи за лечение са описани акупунктурата, лечението с пиявици и други, но това което е най-изненадващо е, че в книгата е описва подробно човешката анатомия и се дава обяснение от къде и как се появяват болестите.
Знанията, които е предал Данвантари и които е описал и надградил Суршрута превръщат трактата в настолен учебник по медицина на Аюрведа лекарите векове наред.
Едва преди няколко години модерната медицина официално признава, че преди много векове аюрведа лечителите са можели да извършват сложни хирургични операции, използвайки уникални инструменти. Оказва се, че хилядолетия преди нашата ера, аюрведа лекарите са можели да премахват катаракта, да извършват цезарово сечение, да правят пластични операции, за да отстранят деформации по тялото.
Споменахме, че Данвантари разделя медицината на осем направления и всяко едно направление описва подробно. Благодарение на знанието, предадено от бога на медицината Аюрведа, хората са се научили да лекуват не само тялото, но и душата си.
Осемте клона на медицината Аюрведа
-
- Каячикитса – това направление се занимава с превенция, изследване, прогнозиране и търсене на начин за справяне със заболяванията.
- Балачикитса (педиатрия) – направлението се занимава с бъдещите майки, пренатални и следродилни грижи. Грижа за бебето и майката.
- Грахачикитса (психиатрия) – този клон се занимава с лечението на душевните болести.
- Шаля Тантра (хирургия) – направлението се занимава с всички заболявания, които изискват хирургична намеса (в това число се включват и пластичните операции).
- Агада Тантра (токсикология) – направлението се занимава с лечението на подобни заболявания чрез пречистване с билки, минерали и други лечебни продукти.
- Ураванга Чикитса (уши, нос, гърло, очи) – направлението се занимава с лечение за заболявания на всички тези органи. Това става по различни начини в зависимост от заболяването – с терапии, хирургична намеса или друго.
- Расаяна (подмладяване) – този клон се занимава с различни подмладяващи терапии, насърчава здравословния начин на живот и поддържа здравето.
- Ваджикарана (наука за афродизиака) – това направление насочва усилията си към повишаване на половата мощ и създаване на потомство.
Принципи и философия на Аюрведа
Според Аюрведа всичко във Вселената е взаимосвързано. Нашите тела са един микрокосмос, а ние сме едно цяло с всичко във Вселената. Когато вътре или вън от нас е нарушено равновесието, тогава се чувстваме зле душевно или здравословно.
Като наука за живота, Аюрведа приема, че всичко във Вселената се състои от 5 основни елемента: Земя, Вода, Огън, Въздух и Етер. Балансът на тези пет елемента поддържа и гарантира живота на всяко същество във Вселената.
Състваът на тези елементи варира във всеки човек и така се формират универсалните енергии, които регулират и влияят на живота и здравето на всеки индивид. Тези енергии се наричат доши и коя ще преобладава се определя още от зачеването на човека.
Има три основни доши – кафа, пита и вата и всяка от тях има свои особености, според които може да бъде определена от аюрведа лекарите. Според това коя е доминиращата доша аюрведичният специалист може да установи дисбаланса и да предприеме подходящото лечение.
Освен трите доши обаче, всеки човек е отделен конституционен тип (практири). Практири остава непроменена през целия живот на човек и регулира неговите физически и умствени способности.
Имайки тези знания, завещани от бога на медицината Данвантари и неговите последователи Аюрведа се стреми да възвърне равновесието на енергиите в тялото, да възстанови връзката между тялото и ума, да върне нарушения баланс и хармонията между човек и Вселена, човек и общество и човек и вътрешното му АЗ.
Почитане на бог Данвантари
В индийската религия бог Dhanvantari се почита като едно от най-големите божества, тъй като е предал на хората безценното знание на медицината Аюрведа.
Небесният лечител се изобразява най-често като Вишну с четири ръце, в които държи лечебни растения, пиявици, гърне с еликсир и раковина. (Понякога пиявиците могат да бъдат заменени с писанието Аюрведа). Облечен е в красиви златно – жълти дрехи, а на врата си има венец от свежи цветя и билки.
В цяла Индия има множество храмове, посветени на Dhanvantari, които се препълват от поклонници всеки ден.
Дват от най-големите храмове се намират в Южна Индия в градовете Керала и Тамил Наду, където и Аюрведа се практикува най-много.
По време на Дивали, когато се празнува и рождения ден на небесния лечител, в Индия (както и навсякъде другаде по света, където практикуват Аюрведа) на стъпалата на къщите и по земята се поставят малки газени лампи, с които се приветства пребиваването на Dhanvantari на Земята и победата на доброто над злото.
Молитва към Dhanvantari
И до ден – днешен в Индия има традиция да се обръщат към Данвантари, когато имат нужда да поддържат връзката си с божествения изцелител на всички болести. Молитвите, които се изпълняват са доста, но една от най-използваните звучи приблизително така:
„Поздрав за Данвантари, който в четирите си ръце държи черупка, билки, пиявици и Амрита. В чието сърце блести най-чистата, най-деликатната, блажена светлина. Тази светлина блести както около главата му, така и около неговите лотосови очи. Той, който само с един свой поглед унищожава всички болести като огромен горски пожар”.
0 коментара